DHI CUP 2013 OFFROAD.

DHI CUP er blevet en tradition for mange. Selvom man måske ikke kører så tit, så skal man til DHI CUP i Odense i januar måned.

Det er her man møder gamle venner, konkurrenter og andre man har haft forbindelse med i sin RC ”karriere”.

Hyggesnak og gamle ”historier” får nyt liv. DHI Cup er mere end bare løbet.

Det startede med touringcar, men sidste år kom offroad til. En succes, der skulle gentages i år. Desværre havde nogle nordmænd også arrangeret løb i samme weekend. Det betyd, at flere gode udenlandske offroad kørere tog turen til Norge og ikke til Odense.

Der var 100 deltagere i Norge, og selvfølgelig ville alle ikke have deltaget i Odense, men lidt flere kørere til offroad havde været ”skønt”. Der var dog ”pænt” besøgt, så det sportslige fejlede ikke noget. Den danske elite var på plads.

Folkene bag Cuppen havde igen sat alle sejl til, for at skabe nogle gode dage i Arena Fyn lige uden for Odense. Der var indkøbt nye tæpper til begge baner. Nye hop var bygget til offroad banen. Afprøvet af flere af ORCM offroad kørere.

Der var afholdt et lille offroad løb på ORCM´s offroad bane, hvor flere af hoppene indgik. Stor tilfredshed med opbygningen af hoppene.

davidspeak

Dave Church fra Englang var ny speaker til løbet. Her sammen med Ulrich Rasmussen.

Folk fra udlandet var hyret ind til at speake løbet og styre løbs computeren. Fra Holland kom dommeren. Internationalt samarbejde.

Flere personer i Odense klubben har arbejdet flere måneder med praktiske ting, og i dagene op til løbet har de næsten arbejdet i døgn drift. Stort bifald fra redaktionen. Ingen nævnt – ingen glemt.

Der var kommet folk fra internet siden OOPLE.com til at dække løbet. Det bliver spændende at se, hvordan de vil dække løbet. De er kendt for deres reportage fra offroad, især i England.

Du kan læse deres reportage her.

2 WD.

Jörn Neuman stillede til start med sin Durango, og så kunne de andre kæmpe om 2.pladsen. Sådan så det ud på papiret, før løbet gik i gang. Fra England kom to super hurtigere Schumacher kørere(Lloyd Storey og Tom Cockerill). Martin Bayer fra Tjekkiet ville også kunne blande sig i toppen. Han kører mange forskellige klasser. (Blandt andet er han dobbelt Europa mester i 1/5 touringcar med en RS5). Det var disse kørere, danskere var oppe imod. Hvem af danskere ville så være med helt fremme? Jonas Kærup har trappet meget ned, men kunne sikkert på grund af erfaring og rutine køre en A-finale plads hjem.

jesperrasmussenJesper Rasmussen fra den lokale klub.

Jesper Rasmussen er alt hurtig og har også fået rutine til at begå sig i toppen. Kim Nielsen er måske den hurtigste af alle danskere, men han kører med fuld risiko, og det kommer der fejl ud af. Martin S. Hansen er mest kendt fra 1/8 nitro buggy, men er også hurtig med en 1/10 buggy.

carair2

Træning runder gav ikke rigtig nogen indikation om hvem, der havde farten. Selvfølgelig var Jörn Neuman ”lysår” foran de andre, Men et klart billede tegnede, der sig ikke.

Det kom i 1.runde kval.

Kim Nielsen var bedste dansker på 2.pladsen. Han var ca. 10 sekunder efter Neuman. Jonas Kærup var på 3.pladsen ca. 1 sek. efter Kim. Martin S. Hansen kom ind på 6.pladsen lige foran Jesper Rasmussen. Det så godt ud for danskere, de havde lagt godt ud.

kimnielsenKim Nielsen havde en svær weekend i 2 WD klassen.

2. runde.

Igen var Jörn hurtigst. Han nåede lige 14 omgange. Martin S. Hansen viste sin høje klasse ved at køre sig ind på 2.pladsen. Martin Bayer havde fået styr på bilen og kørte sig ind på 5. Pladsen. Jonas fortsatte i sit høje tempo og kom ind på 4.pladsen. Engelske Tom Cockerill kom ind på 4.pladsen, vær at bemærke var også Lars Alex Jensen og Christer Rasmussen, der begge var i top 10. Noget kunne tyde på, at der ville komme rigtig mange danskere i A-finalen.

3. runde.

Jörn Neuman kunne ikke få tingene til at køre, og sluttede på 4.pladsen. Kørte han på nye dæk til? Det gav plads til Tom Cockerill, der var hurtigst i denne runde. Martin S. Hansen kom igen ind på 2.pladsen. En A-finale plads lå klar til ham. Lloyd Storey kom ind på 3.pladsen. Christer Rasmussen var igen i top 10, det lignede en A-finale til ham. Der skulle køres 4 runder kval., hvor 2 ville være tællende. Det ville blive meget tæt.  Flere danskere lå på vippen mellem A eller B finale.

4. runde.

Nu skulle alle spørgsmålene besvares.

Neuman var tilbage på sporet og vandt runden foran Martin Bayer. Så kom der 5 danskere med Martin Hansen i spidsen. Lars Alex Jensen var igen i top 10, og det betød A-finale plads til ham. Men det var tæt og resultaterne i de indledende runder gav følgende a-finale.

1 Jörn Neumann DE 13 5:01.045 (0) 14 5:22.910 (0) 13 5:11.426 (4) 13 5:02.096 (0)
2 Tom Cockerill GB 13 5:13.395 (5) 13 5:07.108 (3) 13 5:06.766 (0) 11 4:24.384 (33)
3 Martin S Hansen DK 13 5:16.055 (6) 13 5:06.999 (2) 13 5:07.904 (2) 13 5:08.048 (3)
4 Martin Bayer CZ 12 4:53.001 (12) 13 5:08.465 (5) – (-) 13 5:07.914 (2)
5 Lloyd Storey GB 13 5:11.332 (4) 13 5:10.842 (6) 13 5:08.240 (3) 12 5:01.439 (14)
6 Jonas Kaerup DK 13 5:11.173 (3) 13 5:08.116 (4) 11 4:19.836 (30) 13 5:10.325 (4)
7 Alex Lars DK 13 5:16.763 (8) 13 5:12.033 (7) 13 5:22.647 (12) 13 5:17.047 (5)
8 Jesper Rasmussen DK 13 5:16.083 (7) 10 4:03.166 (43) 13 5:17.974 (8) 13 5:20.109 (6)
9 Christer Rasmussen DK 13 5:24.525 (11) 13 5:19.528 (9) 13 5:14.828 (5) 12 5:05.286 (20)
10 Thomas Andersson SE 8 5:06.195 (48) 12 5:20.755 (29) 13 5:16.841 (6) 13 5:20.806 (8)

Halvdelen af finalen var altså dansk.

Ikke de store overraskelser, men det kom nok lidt bag på flere, at Kim Nielsen ikke var med i A-finalen. Jan Larsen var også i B-finalen. Lars Alex Jensen og Christer Rasmussen – begge veteraner i dansk offroad kørte sig i A-finalen, godt at se ”de gamle” kan endnu, selvfølgelig sammen med Jonas Kærup. Men de blev alle overhalet af Martin S. Hansen. Han kan sikkert nå langt i klassen, hvis han ville. Hans ”kærlighed” ligger jo hos 1/8 Nitro buggy.

Finale 1.

En ren start på den første A finale, Jörn kunne trække væk. Martin Bayer lavede en god overhaling på Hansen på første omgang, Han kommer hurtigst op og nærmer sig på Tom Cockerills gearkasse. Bayer kikker efter en vej uden om Tom, og snart er han uden om. Tom prøver at hænge på, men på et hop lander han på taget og mister flere pladser. Danskerne ligger midt i feltet. Uroen i fronten giver plads til Lars Alex, der kører sig op 4.pladsen. I front er Jörn uden konkurrence. Han vinder med over 8 sekunder foran Martin Bayer.

carair

Finale 2.

Der var lagt op til en kopi af finale nr. 2. Jörn Neumann langt fremme og Tom Cockerill bedst af resten. Danskerne kæmpere om de lavere placeringer. Martin Bayer måtte udgå efter 1,5 min. med defekt. Med under 1.min til slut sker det, – en hver RC kørers mareridt. En bil holder på langsiden, og du kommer med fuld gas. Det var hvad, der skete for Jörn Neumann. Han måtte udgå. Dermed blev det til sejr for Tom Cockerill foran Jonas Kærup, der havde kørt et næsten perfekt løb. Han havde nu placeret sig i en god situation før sidste finale.

neumannNeumann på overarbejde før sidste finale.

Finale 3.

Jörn var fast besluttet på at vinde. Han trak fra alt og alle. Det samme gjorde Tom Cockerill i starten, men kom under pres til slut af Bayer. I starten er Martin S. Hansen igen uheldig og taber nogle pladser. Der er jo ”åbne” hjul på bilerne, så en lille berøring mellem bilerne, og bilen ryger rundt. Martin kan dog beholde sin 4.plads. I front er Neumann ganske overlegen og han vinder klassen for andet år i træk. Tom Cockerill tager 2.pladsen og Bayer snupper 3.pladsen. Jonas og Martin havde begge 7 finale point, men Jonas tog 4.pladsen, på grund af hans 2. i anden finale.

Generelt var det gode og spændende finaler, men Neumann var igen en klasse for sig selv. Han kom kun under pres, fordi han måtte udgå.

wdvinder2

Kikker vi på resultatet med danske øjne, så var det opløftede, der var hele 5 med i den bedste finale. Med lidt mere held på Martins side, havde han måske taget 4.pladsen fra Jonas. Styrkeforhold mellem danskere blev ikke rykket meget. Jesper Rasmussen måske en par pladser fra sin standard, men indsatsen godkendt for alle.

kimnielsen-2Kim Nielsen vandt B-finalen i 2WD.

4 WD.

Den mindste klasse, når vi kikker på deltagerantallet. Der var flere fra 2WD klassen, der også kørte med her. Jörn Neumann var måske endnu større favorit i 4Wd, end han havde været i 2Wd.

Teamschumacher

To hurtige englændere fra Team Schumacher.

Martin Bayer var til start med den nye XRAY 4WD. Englændere var også til start med deres Schumacher biler. Det ville være skuffende, hvis ikke Kim Nielsen, Jonas Kærup og Jesper Rasmussen var at finde i A-finalen. Jan Larsen kunne måske ”liste” sig med. Han skulle køre op til sit bedste, sammen med Martin S. Hansen og Christer Rasmussen. De ville sikkert være i gruppen med placeringer omkring 8-12. Det kunne blive A-finale, men ihvertfald B-finale.

xray4wdDen nye 4Wd fra XRAY.

1.runde.

Neumann med et forspring på 7 sekunder ned til Martin Bayer. Jesper Rasmussen var bedste dansker på 4.pladsen. Han havde en 9.plads fra sidste år, som han gerne ville gøre bedre. Kim Nielsen kom på 5.pladsen. Han sluttede på 4.pladsen sidste år, men ville sikkert også gøre det bedre. Han startede på 3.pladsen sidste år.  Joans Kærup kørte sig i top 10 i denne runde.

2. runde.

Igen Jörn i front, denne gang med Cockerill på 2.pladsen. Bedste dansker var Kim Nielsen, der også kører Durango. Jonas Kærup fortsatte de gode trakter. Christer Rasmussen kørte sig i top 10 sammen med Martin S. Hansen og Jesper. Igen så det ud til at mange danskere ville sætte deres finger aftryk på begivenhederne i offroad.

Xray bilen havde allerede fået upgrade stumper og dem havde Mr. Hudy selvfølgelig med. Han lå selv længere nede i feltet.

hudyassVar Hr. Hudy henne med en kontakt til Jonas Kærup, eller var han bare henne få tips?

3.runde.

Jörn var måske ude og prøve et eller andet af, for han vandt ikke 3.runde. Det gjorde Martin Bayer. Martin S. Hansen kom ind på 3.pladsen, så han var sikker på en plads i A-finalen. Kim Nielsen var også godt kørende og kom ind på 5. pladsen. Jan Larsen og Jesper Rasmussen var i top 10 i denne runde.

4. runde.

I denne runde gav Kim bilen fuld gas og han kom ind på 2.pladsen. Men han manglede 16 sekunder op til Jörn, så god var Neumann. Jan Larsen kom ind på 3.pladsen, og så var hans A-finale plads hjemme. Jonas kom ind på 5.pladsen. Så han var også sikker på A-finalen. De andre danskere skulle ud i et regnestykke for at vinde ud af om de var i top 10.

Det blev til 5 danskere i A-finalen.

1 Jörn Neumann DE 14 5:08.304 (0) 14 5:05.574 (0) 14 5:14.293 (2) 14 5:02.241 (0)
2 Martin Bayer CZ 14 5:15.927 (2) 14 5:12.949 (3) 14 5:13.875 (0) 14 5:22.780 (4)
3 Tom Cockerill GB 14 5:21.677 (3) 14 5:08.351 (2) 12 4:36.549 (12) 10 4:26.687 (28)
4 Kim Nielsen DK 13 5:03.005 (5) 14 5:14.654 (4) 14 5:22.527 (5) 14 5:18.032 (2)
5 Martin S Hansen DK 12 4:34.844 (15) 13 5:04.046 (7) 14 5:19.826 (3) 13 5:12.405 (11)
6 Jan Larsen DK 12 4:42.993 (16) – (-) 13 5:02.225 (7) 14 5:21.260 (3)
7 Jesper Rasmussen DK 14 5:21.955 (4) 13 5:01.836 (6) 13 5:18.494 (10) 7 2:48.611 (33)
8 Jonas Kaerup DK 13 5:18.433 (9) 14 5:19.221 (5) – (-) 13 5:00.651 (5)
9 Johan Balsberg SE 13 5:08.133 (8) 13 5:15.064 (11) 14 5:22.264 (4) 13 5:04.132 (7)
10 Lloyd Storey GB 13 5:03.502 (6) – (-) 13 5:01.652 (6) 13 5:01.591 (6)

christerb4wdChrister Rasmussen vandt B-finalen.

Finale 1.

Allerede på 1. omgang måtte Jonas forlade løbet. I front var Neumann ganske overlegen, og han vandt med 9 sekunder. Martin Bayer kom ind på 2.pladsen. Martin S. Hansen blev bedste dansker på 6.pladsen. Der var mange personlige fejl i midten af feltet. Kim Nielsen måtte også trække sig ud af løbet før tid.

Finale 2.

Igen var Neumann flyvende og han vandt med 8 sekunder. Tom Cockerill kom ind på 2.pladsen. Kim Nielsen var bedre kørende denne gang og kom ind på 3.pladsen. Han kunne stadig nå at skifte sin 4.palds ud fra sidste år. Jonas derimod havde et skidt løb og sluttede på 9.pladsen.

Med sejren i denne finale havde Jörn allerede vundet klassen, og han stillede ikke til start i den sidste finale.

Finale 3.

Den sidste finale i 4WD var også den sidste finale under 2013 udgaven af DHI CUPPEN.

Med Neumann ”ude” var vejen banet for Martin Bayer, der kunne vinde med flere sekunder ned til Kim Nielsen, der igen kørte en meget fin finale. Jonas Kærup kom ind på 3.pladsen. Nu skulle tegnestokken i gang. Man var sikker på 1. og 2. pladsen. Men hvem ville blive nr. 3.

Det blev engelske Tom Cockerill, fordi han havde den bedste sluttid. Så det blev til en 4.plads igen for Kim Nielsen.

4wdvinder

Samlet sejr til Neumann foran Bayer og Tom på 3. pladsen. Kedeligt at de danske ”esser” ikke helt kunne lade sig i toppen. Måske lidt flere løb hen over vinteren i store haller kunne hjælpe på ”formen”.

Trods det lidt skuffende fremmøde var offroad delen af DHI CUP god. Det er masser af se på, og det er imponerede at se buggy bilerne i aktion. Flere meter flyver de i gennem luften. De lander kontrolleret og racer videre til næste hop.

RACERC.dk racer også videre til flere løb, flere videoer og flere oplevelser i RC verden.

Jofr Jan 2013.

2wdcar

4WD Resultat.

1

Neumann Jörn 14 5:08.683 (1) 14 5:10.818 (1) – (-) 2

2

Bayer Martin 14 5:17.458 (2) 13 5:06.854 (5) 14 5:12.805 (1) 3

3

Cockerill Tom 13 5:01.132 (3) 14 5:18.725 (2) 5 2:07.553 (9) 5

4

Nielsen Kim 10 5:11.543 (9) 13 5:00.328 (3) 14 5:21.161 (2) 5

5

S. Hansen Martin 13 5:15.682 (6) 13 5:05.973 (4) 13 5:13.669 (8) 10

6

Balsberg Johan 13 5:06.338 (4) 9 3:47.261 (10) 13 5:11.895 (6) 10

7

Rasmussen Jesper 13 5:16.166 (7) 13 5:13.783 (7) 13 5:08.541 (4) 11

8

Storey Lloyd 13 5:10.714 (5) 13 5:07.961 (6) 13 5:13.396 (7) 11

9

Kaerup Jonas 1 0:27.934 (10) 13 5:20.419 (9) 14 5:22.749 (3) 12

10

Larsen Jan 13 5:16.772 (8) 13 5:13.852 (8) 13 5:10.827 (5) 13

2WD resultat.

1 Neumann Jörn

13 5:00.637 (1)

11 4:12.390 (7)

14 5:24.692 (1)

2

2 Cockerill Tom

13 5:11.541 (3)

13 5:03.662 (1)

13 5:06.094 (2)

3

3 Bayer Martin

13 5:09.179 (2)

4 1:34.315 (10)

13 5:06.213 (3)

5

4 Kaerup Jonas

13 5:17.926 (6)

13 5:09.712 (2)

13 5:15.034 (5)

7

5 S. Hansen Martin

13 5:15.942 (5)

13 5:14.235 (3)

13 5:14.791 (4)

7

6 Storey Lloyd

12 5:06.720 (9)

13 5:17.888 (4)

13 5:16.862 (6)

10

7 Alex Lars

13 5:14.326 (4)

11 4:39.394 (8)

12 5:01.044 (9)

12

8 Andersson Thomas

13 5:20.914 (7)

13 5:22.118 (5)

12 5:00.759 (8)

12

9 Rasmussen Jesper

12 5:00.863 (8)

13 5:23.050 (6)

12 5:00.573 (7)

13

10 Rasmussen Christer

9 3:43.000 (10)

10 4:08.789 (9)

12 5:19.626 (10)

19

Så var der nogle, der fik kage for deres indsats ved Cuppen. Det smagte godt. Team bål og brand forstår at hygge sig.

kage