DHI CUP 2013 ONROAD.


onroadbanen

DHI CUP er blevet en tradition for mange. Selvom man måske ikke kører så tit, så skal man til DHI CUP i Odense i Januar måned.

Det er her man møder gamle venner, konkurrenter og andre man har haft forbindelse til i sin RC ”karriere”.

Hyggesnak og gamle ”historier” får nyt liv. DHI Cup er mere end bare løbet.

Det startede med touringcar, men sidste år kom offroad til. En succes, der skulle gentages i år. Desværre havde nogle nordmænd også arrangeret løb i samme weekend. Det betyd, at flere gode udenlandske offroad kørere tog turen til Norge og ikke til Odense. Folkene bag Cuppen havde igen sat alle sejl til, for at skabe nogle gode dage i Arena Fyn lige uden for Odense. Der var indkøbt nye tæpper til begge baner. Nye hop var bygget til offroad banen. Afprøvet af flere af ORCM offroad kørere.

Folk fra udlandet var hyret ind til at speake løbet og styre løbs computeren. Fra Holland kom dommeren. Internationalt samarbejde.

Flere personer i Odense klubben har arbejdet flere måneder med praktiske ting, og i dagene op til løbet har de næsten arbejdet i døgn drift. Stort bifald fra redaktionen. Ingen nævnt  – ingen glemt.

Der var kommet folk fra internet siden OOPLE.com til at dække løbet. Det bliver spændende at se, hvordan de vil dække løbet.

pitten

I forbindelse med løbet har der også udstilling fra flere forhandlere. LRP var igen hoved sponsor. Det betød, at der skulle køres på LRP dæk og bruges 13,5 motor i superstock klassen. Schumacher havde også sponseret løbet, og kontrol dækket var også fra firmaet. Der var frit antal, der måtte bruges i både 2WD og 4WD.

XRAY havde en lille gave med til deres kunder, en T-shirt og nogle klistermærker. Alt var dermed på plads, da løbet blev sat i gang fredag morgen kl. 8.00.

 

Super stock.

Danskere har haft det svært i klassen gennem de sidste år. Man skal helt tilbage til Martin Lissau for at finde en dansk vinder.

Der var dog flere navne, som sikkert kunne køre sig i A-finalen, og dermed få chancen for vinde løbet. Men flere kørere fra udlandet med støtte fra producenter skulle besejres. Den helt store superstock stjerne på den hjemmelige scene er Mike Gosvig, men han har ikke rigtigt slået igennem i udlandet. Måske han der hans weekend. Han havde skiftet sin Tamiya ud med en Awesomatix. Ville den nye bil give ham det sidste.

pixpåcar

Martin Lissau var igen til start. Han havde en travl weekend, idet han køres med i modified også. Dette gjorde flere, så de havde nok at se til. Lissau ville sikkert kunne køre sig i A-finalen. Andre som var værd at kikke efter med danske briller var Patrick Folman, Carsten Madsen og Nicolai Lindegaard.

Patrick har kørt nogle resultater hjem i superstock, men han mangler et stort resultat. Han er en meget hurtig herre med en 1/5 bil, men mangler lige det sidste med 1/10 bilen. Carsten Madsen har ikke kørt så meget på det sidste, så han var også langt fra formen. Nicolai er altid hurtig, om det er 1/5 eller 1/10. Han kunne gå hen og overraske. Det sidste som skal nævnes er Morten Iversen, der har kørt sig helt frem gennem de sidste par år. Han deltager i ETS løbene, men gode resultater til følge. Han stillede også til start i modified, så han ville få en travl weekend. Måske et handicap?.

94 kørere var til start. Blandt de udenlandske kørere, der skulle kikkes efter var Kunák Zdenko, fabriks kører fra XRAY.  Steffen Leinburger fra team LRP, og den unge XRAY kører Marek Cerny. Tidligere vinder af DHI CUP Lars Hoppe kunne også være en mulighed for mester.

pitbord

Der var 4 runder træning. I de første runder var tæpperne uden bid, så det var svært at se hvem, der havde farten. Nogle kørte også med anden motor, andre dæk og uden tællerbrik.

For at kunne køre sig I A-finalen skulle man nok have omkring 10 point I de 4 kval. Runder. Kun to ville være tællende, så det ville blive tæt. XRAY bilerne så gode ud i træningen, så det kunne gå hen og blive den helt store XRAY finale.

1. runde.

Bedste dansker blev Martin Lissau, der kørte sig ind på 2.pladsen med tiden 22 5.07.43. Danskere var godt med. Mike Gosvig kom ind på 6.pladsen og Morten Iversen også med ”russer bil” kom ind på 8.pladsen. Nicolai Lindegaard på 9.pladsen og Søren Boy Holst på 10. Pladsen. Det så godt for danskere. Marek Cemy var hurtigste mand med tiden 22 5.06-44.

2. runde.

Der var kommet mere greb i tæpperne. Igen var Martin Lissau hurtig, det blev til en 2.pladsen igen. Han kørte 3 sekunder hurtigere end I første runde. Morten Iversen var igen med fremme. Carsten Madsen, der havde haft en dårlig 1.runde var i top 10. Patrick Folman havde ikke fundet farten og lå langt tilbage. Rasmus T. Callesen stillede til start med en “plastic” udgave af sin Serpent, og han var godt kørende, han lå til en B-finale plads. Lindegaard var tilbage i feltet.

Hurtigst af alle var Zdenko Kunak med tiden 22 5.03.30.

 

3. runde.

Det var nu, der skulle køres nogle gode omgange hjem, hvis man ville med være med helt fremme. Det havde Patrick Folman fundet ud af, han kørte en 11.plds hjem, og var måske tilbage i kandidaterne til en A-finale plads. Lissau kørte igen en 2.plads hjem, og dermed var han sikker på en A-finale plads. Morten Iversen kom igen ind på en 8.plads. Stabil kørsels, men med 16 point kunne han ikke være sikker på en A-finale plads. Mike G. måtte udgå. Carsten igen med i top 10. Kunne han nå A-finalen? Efter den gode resultat i første runde havde Søren Boy Holst ikke haft farten og han lå til en B-finale. Lindegaard havde også mistet farten. Zdenko var igen hurtigst, men en bil, der så ud til at være perfekt indstillet til banen. Han kunne køre ca. 2 sekunder hurtigere denne gang. 23 omgange var måske en mulighed, at de kunne nå i 4.runde.

Før hver runde har der teknisk kontrol, hvor biler blev undersøgt. Et heat måtte undersøges nærmere, idet der var tvivl om nogle kørte med timing på speedoen. Nogle havde også en lidt for høj volt på deres batterier. I det store hele var der styr på bilerne fra kørernes side. Der var ikke mange, der ikke kunne gå ”gennem syn”.

køretårn

4. runde.

Tingene skulle nu falde på plads. Hvem havde farten, evnerne og heldet til at køre sig helt frem. Igen var det Zdenko, der havde farten, han var hurtigst. Marek kom ind på 2.pladsen. Lissau måtte udgå. Han skulle starte fra plads nr. 3 i finalerne. Patrick Folman havde fundet et eller andet i pittasken. Han kom ind på 4.pladsen i runden, og kunne nu se sig selv I A-finalen. Hvor fandt han lige den fart? Han fik 15 point. Et mere end tyske Henrik Heitsch, Morten Iversen og Mike Gosvig. Alle 3 fik 16 point. Men Henrik gik videre til A-finalen fordi han kørte en 5.plads hjem i sidste runde. Mike havde “kun” en 6.plads, som bedste resultat. Så han måtte køre med i B-finalen sammen med Morten Iversen, Carsten Madsen, Søren Boy Holst, Rasmus T. Callesen, Mikael Skals og Nicolai Lindegaard.

Hele 6 tyskere i A-finalen.

A-finalen så sådan ud:

 1 Zdenko Kunak SK 20 4:40.789 (23) 22 5:03.303 (0) 22 5:01.872 (0) 22 5:03.797 (0)
2 Marek Cerny CZ 22 5:06.443 (0) 22 5:04.645 (3) 22 5:03.131 (3) 22 5:03.986 (2)
3 Martin Lissau DK 22 5:07.436 (2) 22 5:04.196 (2) 22 5:02.531 (2) 5 1:11.145 (90)
4 Jan Asmer DE 22 5:07.913 (3) 22 5:07.143 (7) 22 5:03.995 (5) 22 5:07.919 (7)
5 Bjorn Christiansen DE 18 4:14.471 (54) 22 5:13.598 (12) 22 5:05.751 (6) 22 5:05.817 (3)
6 Steffen Leinburger DE 22 5:13.739 (7) 22 5:06.653 (5) 22 5:03.458 (4) 22 5:08.150 (9)
7 Tony Streit DE 22 5:08.645 (5) 22 5:05.911 (4) 22 5:09.107 (9) 22 5:07.087 (6)
8 Lars Hoppe DE 22 5:08.572 (4) 22 5:06.949 (6) 22 5:06.734 (7) 21 5:02.228 (19)
9 Patrick Folman DK 21 5:09.417 (15) 21 5:02.231 (16) 22 5:10.023 (11) 22 5:06.511 (4)
10 Henrik Heitsch DE 21 5:09.125 (14) 22 5:13.207 (11) 22 5:10.274 (12) 22 5:07.002 (5)

I den meget danskere tunge B-finale kunne Mike Gosvig vinde. Men han ville sikkert hellere have kørt med i A-finalen.

stevenSejr til Steven M. Olesen i C-finalen.

mikeSejr til Mike Gosvig i B-finalen.

A-finale 1.

God start fra alle. Martin Lissau kan tage en placering med en flot overhaling i den snære del af banen før langsiden. Så gik jagten ind på Zdenko. Martin ”skygger” ham. De kan slå en lille hul ned til Marek. Lidt senere kommer han helt op. Martin prøver flere gange at angribe, men der bliver lukket af.

Med under 2 min. tilbage skal Martin prøve noget. I svinget før langsiden rammer Martin den førende bil. Begge taber lidt og Marek kan tage fronten med Martin på 3.pladsen. Omgangen efter rammer Martin igen Zdenko og Lars Hoppe kan ”arve” 2.pladsen. Martin på 3.pladsen. Martin må trække sig ud af løbet med defekt ca. 1 min. før slut. Sejr til Cerny. Patrick Folman får sig kørt på 6.pladsen.

A-finale 2.

Fin start, men i svingene før langsiden rammer Jan Asmer Martin, og det giver uro i feltet. Martin kan dog beholde sin 3.pladsen, men de to i front får et pænt forspring. Men det er næsten en langside, han mangler.

Foran er Zdenko bare kørt. Næsten 1. sekund har han ned til nr.2.

Martin kan trække ind på Cerny. Han kommer helt op til ham. En kørefejl, eller rammer Martin bagenden af Cerny. Der er kontakt. Dommerne siger ingenting. Men der er 2 sekunder op til Zdenko for Martin, og det når han ikke. Marek Cerny laver en fejl og ryger ned i feltet. Sejr til Zdenko foran Martin. Patrick slutter på 9.pladsen.

ancars

A-finale 3.

Intet afgjort, og Martin stadig med en chance for sejr.

Marek Cerny laver en lille fejl i svingene før langsiden og Martin indtager 2.pladsen. I front er Zdenko Kurak foran med flere meter. Jan Asmer er på 3.pladsen. Martin kommer helt op til Zdenko og i flere omgange skygger Martin ham. Lissau rammer en ”curves” og falder ca. 1 sekunder tilbage. Martin kan trække en smule ind, men ikke nok. Lissau slutter ca. 2.sekunder efter Zdenko. Dermed vinder Zdenko DHI CUP 2013 foran Lissau. Folkene bag XRAY var meget glade. Det blev til en 1-2-3 sejr for dem.

Folman slutter på 8.pladsen, og bliver 9ér samlet. 6 af kørere var også at finde i A-finalen sidste år. Steffen Leinburger vandt sidste foran Zdenko. Martin Lissau sluttede som nr. 6.

vinderstock

 

 Modified:

Jeg håber ikke, at jeg træder nogen over tæerne, men modified klassen manglede lige et par ”stjerner”. Ronald Völker har vundet de sidste 3 år, måske det afholder nogle  de hurtigere ”drenge” at stille til start. Men det kan også være at ETS løbene trækker, og hvis budgettet er lavt, så skal de jo vælge. Der er også finanskrise, som sikkert også haft ramt firmaerne, og de sælger ikke så mange biler mere.

Set med danske briller, som var Steen Graversen eneste kører, der ville kunne blande sig helt i toppen. Måske Morten Iversen(han kørte begge klasser) og Patrick Hornum ville kunne blande sig i top 10 i det lidt svage felt. Der var 72 til start.

Hvor skulle modstanden til Völker komme fra. Måske en XRAY kører? Hagberg har før kunnet true Roland, Adrian Berntsen har vist stor form på det sidste. Måske kunne Marc Fischer med sin Serpent overraske. Det var svært at finde en rigtig konkurrent til tyske Roland Völker.

rolandtelefon

Ronald Völker – var det hans mekaniker han talte med.

I de indledende fik vi en lille forsmag på, at Ronalds ”krone” måske stod for fald. Han udgik meget hurtigt i 1.kval runde. Derimod var Adrian godt kørende, og han kunne vinde 1.runde kval.

Steen Graversen stillede til start med sin helt egen design bil. Han ville ikke lade mig tage billeder af den. Bilen var med saddelpaks batteri. 3 remme. Den lignede ikke noget, der var set før, og dog. For snart mange år siden prøvede både LOSI og HPI at lave en bil med batteri i midten af bilen. Men deres trækaksler var korte, og de biler blev ingen succes. Der var også problemet med de 3 remme.

Der fik at meget effekt tabt. Men det er ikke noget problem i vore dage. Mener også Team Magix havde en bil, der kunne minde om den, Steen havde bygget. Den kørte godt og Steen kom ind på 4.pladsen. Martin Lissau kom ind på 11.pladsen. Morten Iversen kom ind på 9.pladsen, og Rasmus T. Callesen(kørte to klasser) kom ind på 7.pladsen. Patrick Hornum var tilbage på 16.pladsen.

Adrian forsatte i 2.runde med samme fart og vandt denne. Roland kom ind på 3.pladsen. Steen Graversen kunne ikke holde temporet og kom ind på 14.pladsen. Patrick fik en 9.plads. Lissau igen ind på 11.pladsen.

Steen kom ind på 4.pladsen i 3.runde, så det lignede en A-finale plads til ham. Hornum kom ind på 10.pladsen. Så han skulle køre en super placering hjem i sidste runde, hvis han ville være med i det fine selskab. Martin kørte en 6.plads, nu lignede det noget for ham. Modified klassen er lidt nede i deltagerantal til de nationale løb i Danmark.  13 kørere fra Danmark var til start.

I sidste runde havde Ronald fundet farten, men det var for sent. Han måtte starte fra placering nr. 3 i A-finalen.  Steen kunne sætte en 4.plads ind på kontoen, og han var med A-finalen. Han var eneste dansker i  A-finalen. Trods en 6.plads i sidste runde kom Patrick Hornum ikke med. Han sluttede på 11.pladsen. Han manglede 1 point for at nå op. Lissau kom ind på 12.pladsen, Rasmus T. Callesen på 13.pladsen og Morten Iversen var på 16.pladsen efter de indledende.

oople

Oople.com var tilstede og skrev reportage til deres hjemmeside.

Adrian Berntsen var i pole og Marc Fischer kom ind på 2.pladsen. Kæmpe fremgang for Adrian, der sidste år blev nr. 19 i klassen. Marc F. kom sidste år ind på 8.pladsen. Roland havde sidste  år pole. Marc Fischer kørte med en ny version af Serpent bilen, og det havde tilsyneladende givet ham en løft op. Adrian kørte med en XRAY. Bilen er nok det bedste touringcar pt.

Jeg har snakket med flere XRAY kører, og de mener at det er den bedste touringcar fra XRAY nogen sinde. Flere kører med bilen ”lige ud af klassen”. Roland havde prøvet flere forskellige nye dele på bilen. Flere producenter laver lavere tårne på bilerne. Den nye Serpent har dem, ligesom XRAY. Roland kørte med lave tårne også. Steen Graversen kom sidste år ind på 13.pladsen, så det var en løft for ham, at han kørte sig  i A-finalen. Patrick Hornum kom desværre ikke med i det fine selskab. Han kørte med i A-finalen sidste år.

A-finalen så sådan ud:

1 Adrian Bernsten NO 23 5:05.024 (0) 23 5:03.366 (0) 8 1:47.427 (64) 23 5:05.859 (7)
2 Marc Fischer DE 22 5:05.419 (14) 23 5:05.402 (2) 23 5:00.370 (0) 23 5:01.825 (3)
3 Ronald Volker DE 1 0:14.982 (71) 23 5:07.258 (3) 23 5:00.416 (2) 23 5:01.086 (0)
4 Alexander Hagberg SE 23 5:05.256 (2) 23 5:10.064 (5) 23 5:17.960 (13) 23 5:01.186 (2)
5 Viljami Kutonven FI 23 5:12.631 (5) 22 5:06.397 (16) 23 5:02.665 (3) 22 5:02.547 (17)
6 Steen Graversen DK 23 5:12.129 (4) 22 5:03.858 (14) 23 5:04.683 (4) 23 5:02.320 (4)
7 Martin Hudy SK 23 5:11.497 (3) 23 5:10.434 (6) 22 5:01.443 (14) 22 5:02.615 (18)
8 Magnus Wassmar SE 22 5:00.581 (6) 23 5:09.587 (4) 23 5:11.094 (11) 23 5:12.446 (15)
9 David Ehrbar DE 22 5:01.729 (8) 23 5:12.755 (8) 23 5:06.681 (5) 23 5:10.436 (12)
10 Jan Asmer DE 22 5:11.135 (19) 23 5:11.108 (7) 23 5:08.594 (7) 23 5:07.314 (9)

girl

Der var dermed lagt op til nogle spændende finaler. Ville Ronald tage sin 4.sejr i træk, eller ville en norsk gut tage titlen fra tyskeren?

patrick-hornumSejr til Patrick Hornum i B-finalen.

A-finale 1.

Allerede i første finale kom det første tegn på, at kronen måske ville skifte ”hoved”. Adrian kørte et fejlfrit løb, i starten kunne Adrian og Marc trække fra Ronald. Begge lå meget tæt og havde en god kamp om fronten. Roland presser bilen, og laver en ”ruller”. Men forbliver på 3.pladsen. Steen Graversen får sig kørt op på 4.pladsen. Med ca. 2,5 min. tilbage rammer Marc en ”curies” og bliver sat lidt tilbage, Dermed en banen klar for norske Bertsen, der kører 1. Finale hjem.

A-finale 2.

Presset var nu på Völker, han skulle bare op og vinde.

Igen en flot start, hvor alle beholder deres placeringer. Kun 1.sek er der mellem de tre førende biler. Men efter 1,5 min. rammer Adrian en ”tallerken”, og Marc og Roland kører forbi ham. Hvad det åbningen for Roland?

Med nogle perfekte omgange kommer Roland helt op til Fischer. Steen har kørt sig op på 4.pladsen. Under 2. min tilbage laver Marc en lille kørefejl samme sted som Adrian og Ronald kan ”power” forbi. Dermed en intet afgjort, Völker vinder 2.finale. Steen slutter igen på 4.pladsen med sin ”hjemmegjorte” bil. Marc slutter 4/10 efter Roland.

A-finale 3.

Adrian laver en god start og få et hul på flere meter. Efter 1.min har han et forspring på over 1.sek. Roland skal sætte et angreb ind nu, hvis han ikke vil miste titlen.

Adrian laver en lille kørefejl, samme sted som i 2.finale, men det koster ingen placering. De andre er bare kommet tættere på.

På samme omgang kommer Marc´s bil op på 2 hjul og Völker kan tage 2.pladsen. Nu går jagten ind på nordmanden. Roland ”giver fuld gas”, og han trækker ind på Adrian. Tættere og tættere kommer han. Han har et helt minut til at jagte Adrian ned.

Får den Norske mester gummiarm?

Hårene rejser sig på armene, da Roland kommer helt op til Adrian. 30 sekunder tilbage.

På målstregen mangler Völker 1/10. Nordmændene går amok. Sejren til Adrian Bernsten.

En lang sejrs række er brudt. Steen slutter sammenlagt på 5.pladsen.

Flotte finaler, og masser af fornem kørsels. Spænding og en uventet vinder i modified klassen. Dejligt at se nye folk komme til fadet. 5 af kørere i denne års  modified finale var også i A-finalen sidste år.

modvinder

Set med danske øjne, så var der ikke de store overraskelse hvad angår præstationerne. Der var ingen ”lysende stjerner” på vej, og ingen havde en ”off Day”. Morten Iversen, Martin Lissau, Patrick Hornum og Steen Graversen er stadig de hurtigste danskere. Det kunne være dejligt at se nogle at de hurtige superstock kørere tage handsken op, og prøve om buskerne holder i modified klassen.

Vi er helt sikkert tilbage i 2014 med DHI CUP.

Se alle finalerne på Youtube.

JOFR Jan. 2013.

jimmy oople