LS ONROAD DM 6 2012.

Odense stod igen med afslutningsløbet i nitro og large scale serien. I år har været et mærkeligt år, fordi der har været to unioner, der begge har udskrevet mesterskaber. DASU og DMSU havde til årets sidste løb valgt at køre sammen. Hvilket er sket før i sæsonen, og det har fungeret udmærket overordnet set.

Men der har været nogle diskussioner ved køremøderne, fordi reglerne ikke har været klare fra starten eller stået på indbydelsen. I Odense var der også diskussion omkring round by round race formatet. Der blev stemt. Flertallet valgte, at der skulle køres round by round. Dette skulle senere på weekenden vise sig at få indflydelse på især GT klassen. Mere om det senere.

Vejret om fredagn var ikke til træning, og der var ikke meget aktivitet på banen. Men så kunne man få en snak i pitten blandt dem der var mødt op.

Odense banen er ikke den største bane, men er teknisk fin og stiller store krav til et godt setup. Dækkene i large scale drillede stadig mange kørere, de gode gamle C-dæk fra GRP er efter manges mening bedre end de nyeste generationer af dæk med nyt mønster, som firmaet har sendt på markedet.

Der var rekord mange tilmeldinger i GT klassen. 38 kørere og det er rekord for klassen. Super flot. Bare det holder til næste år. TC klassen har også vokseværk, men desværre havde en del kørere valgt at tage til Holland for køre et Grand Prix. Surt for klubben, der på den måde gik glip af ca. 10 tilmeldte.

67 kørere i alt må siges at være et pænt antal, og det lover godt for sæson 2013.

Så skal klubberne, unioner og kørere lige blive enige om, at der skal køres med bestemte regler og der skal kun være et mesterskab. Gode folk må sætte sig sammen, lytte og forhandle en løsning på plads. Large scale klassene vokser og det samme gør Nitro klasserne, det skal vi ikke spilde på gulvet.

Men nu til det sportslige, og vi starter med den mindste klasse.

Martin “fish” tilbage i 200 mm Nitro kalssen.

1/8 Onroad.

Der var 6 kørere til start og deriblandt en svensker – Oliver Olsson. Henrik Christensen har kørt i mange år, og han lever og ånder for klassen. Han er ”Mr. 1/8”. Men denne weekend var det Morten Skov, der kunne tage pole. Henrik Christensen kunne tage 3.pladsen. Efter at Søren Bang ikke kører med i klassen er det Henrik, der har ”overtaget” klassen, som manden der skal slås.

Jon Pedersen kom ind på 2.pladsen. Han har tit nogle tætte opgør med Henrik og de lå begge til at tage titel i både DMSU og DASU. Så der var ære på spil.

I finalen blev spændingen taget ud af finalen, da Oliver Olsson gik i pit, og blev der i over 12 min. Jon stoppede efter 16 min. og så var banen fri for Henrik, og kunne vinde med over 12 omgange. Derved kunne Henrik lade sige kåre, som mester i både DMSU og DASU.

1/10 200 mm.

Der var 10 kørere til start. Deriblandt Danmarks bedste nitro kører – Martin ”Fish” Christensen. Han har ikke kørt så meget i Danmark i sidste år, men nu var tilbage i klassen. Claus Ryeskov er en ildsjæl for klassen. Han gør meget for at bevare klassen. Det er ikke en klasse, man ikke lige hopper ind i. Det er meget man skal sætte sig ind i omkring motor.

Der er også bedst at have en mekaniker med, der kan ”tanke” i en mega fart.

I de indledende var Claus Ryeskov bedst med Michael Johnsen lige efter. Claus var hurtigst i to runder.

I finalen var Martin flyvende og han viste de andre, hvordan en 1/10 nitro bil skal rundt på banen.

Hans hurtigste tid var 14,905 og han sluttede på 115 omgange. Claus Ryeskov var dog ikke så langt væk, 4 omgange var han væk fra Martin. Johnsen kom ind på 3.pladsen.

Dermed var Claus Ryeskov mester i klassen under både DMSU og DASU.

Large scale TC.

Med de bedste i Holland kunne de lokale ”helte” tage over, og tage nogle top placeringer. Thomas Krog er en erfaren herre i large scale. Han er altid forberedt og har fokus på løbet. Han har dog også tid til at hjælpe andre. Han blev nr.2 til NM tidligere i år. Denne weekend var han ganske overlegen i de indledende. Han vandt alle 4 runder.  Sylvain Pourroy(Sylle) var bedst af resten. Søren Jeppesen havde sat næsten op efter en top placering, men kunne ikke få tingene til at virke i de indledende. Han var på 6.pladsen. Bo Lindgreen kørte sig ind på 3.pladsen.

Hans-Jørgen Steckmetz har indkøbt en ny RS5/12 og den lærer han bedre og bedre at kende for hver omgang. Han kom ind på 4.pladsen.

Med 13 kørere til start skulle der køres 2 semifinaler på 30 min. hver. Jeg synes det er for lang tid. Kør 20 min. – det gør GT bilerne.

Søren Jeppesen kunne vinde sin semifinale – han kørte hele 100 omgange, og var helt tilbage i favorit skjorten. Thomas Krog kunne vinde sin semifinale, men han kørte ”kun” 99 omgange, så Søren skulle starte forrest i finalen.

 

1. 46 Jeppesen Søren 6840 DK Odense R/C Minirace
2. 22 Krog Thomas 33333 DK Odense R/C Minirace
3. 25 Pourroy Sylvain 36022/682 DK Odense R/C Minirace
4. 14 Steckmetz Hans-Jørgen 36911 DK Odense R/C Minirace
5. 53 Hansen Ole 1 DK MMRc
6. 72 Michaelsen Daniel 53571/454 DK ORCM
7. 95 Lindgreen Bo 52741 DK Odense R/C Minirace
8. 15 Lava Martin 35676/117 DK HRCR 101
9. 82 Ørnbøl Michael 38379/667 DK Sønderjysk RC Hall
10. 56 Kure Anders Grover 121 DK HRCR 101
11. 29 Bade Patrick 34988/29 DK MMRc

Vi blev vidner til en rigtig godt race mellem Søren og Thomas. De lå længe og fulgte hinanden, og der blev skiftet placering et par gange. God underholdning for de publikummer, der havde fundet vej til banen. Søren og Thomas trak fra feltet. Kun Sylle kunne følge med, så hvis de to kamphaner ville få problemer, så var han i en afstand, hvor han kunne angribe. Han havde dog været sidst i starten, en kørefejl, eller blev han skubbet ud i græsset. Han holdt ihverttifald i græsset efter 10 meter, da starten var gået.

Lige som man troede, at Søren ville tage sejren på hjemmebane, så fik han problemer.

Sylle´s FG EVO “custom paint”

På 89. omgang måtte han udgå, og fejlen var ikke lige til at finde efter løbet. Thomas fik også problemer, måske var dækkene færdige. Han kunne ikke køre de samme omgangstider som Sylle, og i slutfasen kunne Sylle køre sig i front. Søren raslede ned gennem feltet og sluttede på 8.pladsen.

Sylle kunne tage sin første sejr i klassen. Det var i foråret, at han købte en brugt FG EVO af Michael Præst. Derefter gik han i gang med at lære alt om ”gamet” i touringcar klassen. Han har haft lidt problemer med sine motorer, men denne søndag klappede det for ham. Thomas kom ind på 2.pladsen, og Bo Lindgreen kørte sig ind på 3.pladsen. Ole Hansen kom ind på 4.pladsen med sin 4WD.

I stillingen under DASU blev det Thomas Krog, der blev mester. I DRCMU blev det Martin Lissau, der vandt uden at køre sidste løb.

Ole Hansen blev mester i 4WD.

Slutstillinger fra alle klasser finder du på www.dmsu.dk eller www.dasu.dk.

Large scale GT.

Jeg håber ikke at jeg træder nogle over fødderne, men jeg tror det er det stærkeste felt,  vi har set i GT klassens historie. De første 15 navne ville være finaleplads værdige. Familien Harder havde taget turen fra Hillerød til Odense med deres HARM biler. Der manglede kun Michael Ivø og Heinrich Weizer i feltet af topkørere. Klassen var oppe på 38 tilmeldte.

Peter Harders HARM i GT klassen.

Lad os nu håbe det holder til næste år. Flere har dog meldt ud at de skifter til kongeklassen – TC. David Hansen, Michael Andersen, Michal Ivø og Ole Jacobsen har meldt ud. Flere har planer om det,  lyder det i pitten. Jeres redaktør er måske på vej, så jeg fri for at bakke af i GT klassen, for ikke at komme i finalen, den skal jeg jo optage på video.:)

Ole Jacobsen har aldrig kørt stærkt på Odense banen, men et eller andet havde han gjort rigtig denne weekend. Han kunne vinde første runde af de indledende. Han kørte 32 omgange. Mike Gosvig kom ind på 2.pladsen, og så kom den lokale stortalent Niklas Engholm. Det var en pæn overraskelse.  Søren Bang havde ikke et godt heat og lå langt tilbage.

I 2.runde blev kørt på tør/regn fuld bane. Et heat havde tør bane, de andre fik regn. Så hele feltet blev vendt på hovedet.  Kenneth  Gøhler var hurtigste mand. Michael Baungaard Sørensen kom ind på 2.pladsen. Alle top kørere fik ikke gode resultater. Det betød, at eks. Søren Bang lå til at skulle køre 1/4 finale, muligvis sammen med Daniel Bjerg.

3.runde var alting tilbage til den normale. Mike Gosvig tog runden med Ole Jacobsen på 2.pladsen. Peter Harder havde fundet farten og kom ind på 3.pladsen.  Søren Bang måtte udgå igen, og han var langt nede i feltet. Daniel Bjerg kom ind på 4.pladsen. Hans første gode resultat.

Odense klubben har købt score board så alle kan fælge med.

Søren Bang var tilbage på fuld skrue i 4.runde. Han kørte 33.10.09.534 – dagens hurtigste. Mike kom ind på 2.pladsen, og Peter Harder var igen med helt fremme.

De bedste 14 kørere skulle ud i semifinaler.

Henrik Westerberg vandt 1/8 finalen og gik videre. I 1/4 A vandt Daniel Bjerg foran Søren Bang. I 1/4 B vandt Michael Bendtsen.

Peter og Ole Harder – to meget erfarne RC kørere. Men et hav af mesterskaber bag sig.

Semifinale B var der mange gode og tætte kampe og jævnbyrdigheden var stor.  Ole Jacobsen kunne vine foran Jesper Folman. Kampen på 5 pladsen var ben hård mellem Jens Otto Frederiksen Ole Harder. To ældre herrer, der ikke havde den bløde hat på. Der blev givet gas – fuld gas.

I semifinale A vandt Søren Bang i tæt kamp med Mike Gosvig. Daniel Bjerg kørte sig ind på 3.pladsen.

Finalen så sådan ud.

 

1. 35 Bang Søren 1075/279 DK Horsens Automobil- & Motor Klu
2. 6 Gosvig Mike 37369 DK BRC 109
3. 5 Jakobsen Ole 74 DK HRCR 101
4. 41 Folman Jesper 66 DK MMRc
5. 68 Harder Peter 6766 DK HRCR 101
6. 95 Andersson Nicolai 6773 DK HRCR 101
7. 76 Bjerg Daniel 6747 DK NMRC 119
8. 48 Morgen Caspar 06867/0469 DK GRCC
9. 74 Andersen Michael 36020 DK Odense R/C Minirace
10. 33 Harder Ole 79 DK HRCR 101

Eneste overraskelse – set fra min side var Casper Morgen, der startede i sommers med GT bilen, men har lært en masse om FG bilen. Alle vidste jo godt, at han kunne styre en fjernstyret bil. Det har han vist i EL verden.

Fin start i finalen, hvor Mike og Søren kan stikke af sted. Søren i front, men i forbindelse med en overhaling af en langsommere bil, bliver der plads til Mike, der kan smutte forbi. Søren rykker ned i feltet. Men så er han tændt, han kører stærkere og stærkere. Men der er lang op.

I front er Mike ikke presset. Daniel Bjerg, der startede nede i feltet får sig kørt op, og ligger et langt stykke efter Mike. Casper Morgen ligger længe på 4.pladsen, men i de dødende minutter af finalen får Søren igen problemer. Der lignede noget med styrtøjet. Casper kan nu rykke op på 3.pladsen. Nede i feltet har Peter Harder lavet for mange fejl, og er ingen trussel mod toppen. Han slutter på 8.pladsen. Michael Andersen og Ole Harders biler så ikke så gode ud i finalen, som de gjorde i semifinalerne. Ikke flere gode dæk?

Ole Jacobsen havde sikkert set en top 3 placering efter de gode indledende runder, men det skulle ikke gå den vej. Jesper Folman og Nicolai Andersson havde en fin kamp om 6.pladsen. Søren Bang kørte lige en TC tid i finalen – 17.726. Søren Jeppesen havde kørt 17.507.

Mike Gosvig blev mester under DSMU. Der er nogen usikkerhed omkring DASU, men på dagen blev Søren udråbt som mester. Det bliver ændret. Mine kilder fortæller, at Mike Gosvig vinder DASU også. Han vinder med 1 point, fordi Casper Morgen point ikke har været talt med.

En sæson på godt og ondt er overstået. Mange stopper ikke med fjernstyret bil om vinteren, men andre holder en pause. Det kunne være fint, hvis alle kom igen, plus 20 andre. Håber at unionerne får lavet en aftale, og så alle klubberne støtter op omkring beslutningerne.

Det kunne være spændende med 6 løb til næste sommer – Odense, Hillerød, Næstved, Greve, Vejle og RC Parken. Hvad datoer angår, kunne det være dejligt, hvis de blev lagt, så vi ikke slutter så senere på året, som vi har gjort de sidste par. Første løb – første uge i Maj, og sidste løb – første uge i Sept.

Tak fordi du læste reportagen.

JOFR Sept. 2012.

Resultater.