DHI CUP 2012 Offroad.

Der var verdens premiere i Arena FYN, da årets DHI CUP blev startet fredag morgen. For første gang blev der kørt offroad og onroad 1/10 på to baner lige ved siden af hinanden. De to baner delte køretårn.

Der blev trænet på begge baner samtidig og flere finaler fredag aften blev kørt samtidig. Det kræver et stort overblik fra både dommer og speaker. Engelske Kris Kennedy gjorde et godt arbejde. Franz Heinsbroek fra Holland var dommer(Søren Jeppesen fra ORCM var hjælpedommer) og havde også et godt tag på løbet.

Som løbsleder havde Christer Rasmussen flere computere i gang for at holde styr på afviklingen. Søndag eftermiddag var tidsplanen skredet lidt, men ikke noget der faktisk er værd at skrive om. Christer gjorde et kæmpe arbejde og havde hele tiden ”fod” på afviklingen.

I flere uger før løbet havde folk fra ORCM arbejdet med at få alle de mange hop til offroad banen klar. Der var mange der hjalp, og Ulrich Rasmussen brugte sine mange års erfaring fra aktiv kører til at lave nogle gode og udfordrede hop.

Banen til offroad var teknisk, med både hurtige og langsomme afsnit på banen. Det var lavet et en stejlkurve, som virkede fantastisk. Bilen kom godt op og ned af ”væggen”. De store hop var meget publikums venlige – biler fløj flere meter i luften. Det krævede lidt træning for at få de hop til at sidde i fingrene.

Der var stor tilfredshed blandt de folk jeg snakkede med og ideen med at køre offroad og onroad ”gik klart ind”.

Da tilmeldingen blev åben var der mange, der spændt ventede på hvor mange offroad kørere, der ville tilmelde sig. Stort set var alle de danske top kørere var til start med Jonas Kærup, Lars Alex Jensen, Kim Nielsen, Jan Larsen og Jesper Rasmussen i spidsen. Men hvad med udenlandske kørere. Ville der komme nogle topnavne?

I alt 38 kørere var til start i 4 WD (12 danske/11 norske) og 59 kørere i 2WD(30 danskere). Flot deltagerantal det første år. Især Sverige og Norge havde mange kørere i klasserne. Den store stjerne Jörn Neumann kom fra Tyskland med sin DURANGO. Han var helt klart favorit i begge klasser.

4 WD.

I begge klasser var der fri motor. Der betød masser af power til bilerne. Især i 4Wd betød det rigtig høj fart. Best rundt på banen kom Jörn Neuman. Han var i en klasse for sig selv. Han startede med at køre 30 omgange på banen, og så var stilen lagt og farten sat. Ingen kom op på samme fart.

Kørere, der senere på fredagen kom i A-finalen var 3 omgange langsommere i sluttiden ved Jörn.

Jörn Neumann i samtale med Toni Rheinard(Speed Passion).

Det var i hænderne på Kim Nielsen, Jan Larsen og Jesper Rasmussen at udfordre den tyske super stjerne. Kim Nielsen gjorde, hvad han kunne, øvrigt også med Durango. Kim var kun ca. 1 omgang efter på sluttiden. Der var ikke de store overraskelser i placeringerne blandt danskere.

De levede alle op til den form, som de plejer at have til løb i Danmark. Kim Nielsen kørte 3 anden pladser hjem i de indledende, og det gav ham 3.pladsen samlet efter de indledende. Jörn Neumann vandt 3 indledende, mens David Ronnefalk fra Sverige kunne vinde 1 runde.

Derfor gik anden pladsen samlet til ham. David Ronnefalk er super hurtig og tilhørere top i offroad racing både i Sverige og på Europa plan. Jan Larsen kørte en 4. og 5 plads hjem, og så var han klar til A-finalen. Unge Jesper Rasmussen levede også op til forventninger og kørte to 6.pladser hjem.

Dermed også en A-finale til ham. Så var det et stykke ned til Frederik Hovgaard og Ronny Andersen, der begge kørte sig i B-finalen. XRAY manden Juraj Hudy kørte med I klassen. Det var en prototype fra XRAY han kørte med, men der stod også en Kyosho 4WD på hans bord. Prototype bilen lå under bordet. Han kørte sig i B-finalen.

A-finalen:

1. DE Jörn Neumann

2. SE David Ronnefalk

3. DK Kim Nielsen

4. SE Otto Ausfelt

5. SE Oskar Levin

6. SE David Hassel

7. DK Jan Larsen

8. DK Jesper Rasmussen

9. NO Andreas Daving

10. NO Kjell Gunnar Guttormsen

Trods Jörn Neumanns overlegenhed blev finalerne alligevel spændende. Han lavede et par små fejl og mistede føringen flere gange, men hver gang kunne Jörn køre sig op.

Det startede godt for Kim Nielsen, der kunne køre sig op på 2.pladsen, da David Ronnefalk lavede en fejl på dobbelt hoppet. Jan Larsen kunne køre sig godt op og sluttede 4.pladsen. Jesper Rassmusen sluttede på 8.pladsen, så alle danskere sluttede bedre end de startede.

I 2.finale måtte Jesper udgår efter 4 min. Kim Nielsen var oppe på 2.pladsen. Da Jörn lavede fejl og David kunne tage fronten. Kim lavede fejl efter ca. 3 og røg tilbage på 4.pladsen. Jan Larsen havde en stor fejl og sluttede på 8.pladsen.

I 3.finale var alt afgjort, men alligevel ”fløj” Neumann ”der ud af”. Kim Nielsen ”rullede rundt” efter ca. 1 min. og så var hans chancer for en top 3 placering væk. De andre danskere lavede også fejl. Jesper kørte sin bedste finale og sluttede på 5.pladsen i den runde. Jan sluttede på 7.pladsen.

Det blev samlet sejr til Jörn Neumann. Kim Nielsen blev nr. 4, Jan Larsen nr. 6 og Jesper nr. 9.

Resultat 4WD.

2 WD.

I alt 59 kørere var til start. Til at forsvare de danske farver var Jonas Kærup, Lars Alex Jensen, Kim Nielsen, Jan Larsen og Jesper Rasmussen med de største chancer for en samlet sejr. Men de ville få det svært mod ”fænomenet” fra Tyskland Jörn Neumann. Andre danskere kunne også overraskelse. Hvad med Peter Harder, Martin Hansen og Christer Rasmussen?

De to første er super hurtige 1/8 nitro kørere, der tilhører toppen i den klasse i DK. Christer var nok handicappet af at være løbs leder også.

Neumann var også overlegen i den klasse. Han vandt af 4 runde indledende. Han var ca. 30 sekunder hurtigere end nr. 2.

Danskere var godt kørende. I alt 5 danskere kunne køre sig i A-finalen.

Lidt overraskende var det Lars Alex Jensen, der var bedst placeret efter de 4 runder. Han kørte en 4. og 3.plads hjem med sin LOSI. Jonas Kærup har ikke trænet meget denne vinter, så han manglede noget i formkurven for at kunne ”bide skeer” med de hurtigste. Han kørte en samlet 6.plads hjem.

Han prøvede forskellige ting på bilen. Hans bil er en Associated 4.1 ombygget til midmotor med Centro kit fra CML. Han havde hans gamle ven Craig Drescher fra Associated England til at hjælpe sig.

Jonas blev nr. 3 i tredje runde.

Jonas Kærups 2WD.

Kim Nielsen fik fart i bilen i slutfasen og kørte en 4.plads hjem i sidste runde, så var han klar til A-finalen. De to sidste danskere i A-finalen var Jan Larsen og Martin Hansen. Martin gjorde et flot indtryk, og viste at han også er godt kørende med en 1/10 offroad EL bil. Jan Larsen havde håbet på 2 A-finale pladser, så han levede op til sine egne forventninger.

Unge Jesper Rasmussen sluttede på 16.pladsen efter de indledende. Men han gjorde det godt i B-finalen og vandt med en sejr og en 2.plads. Foran gode navne som Peter Harder, David Hassel fra Sverige, Björn Prümper fra Tyskland og Andreas Daving fra Norge.

Ellers var resultaterne lige efter ”bogen” for danskerne, ikke nogen der overraskede positivt eller negativt.

A-FINALE:

1. DE Jörn Neumann

2. SE Oskar Levin

3. DE Alex Hardt

4. SE David Ronnefalk

5. DK Lars Alex

6. DK Jonas Kaerup

7. SE Otto Ausfelt

8. DK Kim Nielsen

9. DK Martin Hansen

10. DK Jan Larsen

Det var dejligt at se flere 1/8 offroad nitro stille til start. Det kunne være dejligt, hvis de også ville køre lidt om sommeren i klassen, så felterne kunne blive lidt større.

Der er ”grøde” i 1/10 offroad. ORCM har en lille bane indendørs, det har Vejle klubben også, og så er der RC HALLEN i Hillerød. Klubben SOS på Sjælland har også en bane. Der kunne laves en god serie for de 2 klasser om vinteren, hvis ”klubberne” snakkede sammen.

Det startede godt i finalerne for danskere, de kunne ikke gøre noget ved Jörn Neumann, der trods fejl alligevel kunne vinde alle 3 finale runder. Jonas Kærup blev bedste dansker i 1. A-runde. Han kunne køre sig op på 4. pladsen, imens 5.pladsen gik til Lars Alex Jensen.

Martin Hansen kørte sig op på 6.pladsen. I 2. A-finale kørte Martin en rigtig god finale, men han nåede ikke ud til sin påsætter plads, og hans bedste resultat på det tidspunkt ville blive slettet. Surt for ham.

Flere kørere blev øvrigt diskvalificeret hen over arrangementet fordi de ikke kom ud til deres påsætter ”job”. Det gik rigtig dårligt for danskere, Jonas Kærup udgik på 1 omgang med et ødelagt ophæng. Jan Larsen blev bedste dansker på 5.pladsen.

Kim Nielsens 2wd.

Der var ikke rigtig udsigt til top 3 placeringer for danskere før sidste runde A-finale. Jörn Neumann, Oskar Levin fra Sverige og tyske Alex Hardt ville sikkert løbe med top 3.

Der kom lidt oprejsning i sidste finale. Martin Hansen kunne køre sig op gennem feltet og sluttede på 2.pladsen efter Jörn Neumann. Kim Nielsen fik også vist sin klasse ved at køre sig op på 3.pladsen. OK – de fik lidt hjælp af Oskar Levin, der satte bilen af på første omgang.

Flere biler lå tæt et godt stykke efter Jörn og kæmpede om placeringerne. Jonas Kærup og Lars Alex Jensen kunne ikke holde deres placeringer og med Martins gode placering i sidste finale kunne den unge sjællænder blive bedste dansker i 2 WD.

Et resultat som mange sikkert ikke havde set komme. Han ligger i toppen i 1/8 Nitro klassen, men kan også styre en 1/102 WD. Det kunne være spændende at se ham udendørs i klassen. Han sluttede som nr. 4. Kim Nielsen kom ind på 5.pladsen. Den store taber i finalerne må være David Ronnefalk, der startede fra 4.pladsen, men blev nr. 10 samlet.

Resultat 2WD.

DHI CUPPENS første offroad løb blev en stor succes efter de meninger og udtalelser, jeg hørte i pitten. Arrangerørerne var også tilfredse antal af tilmeldinger, så offroad er helt sikkert også på programmet til næste år. Jeg vil vædde med, at der er flere kørere i de to klasser til næste og måske et par ”super” navne fra England kommer til start. Mr. Drescher vil helt sikkert tale varmt for løbet til de engelske kørere.

Du kan se alle 6 finaler fra DHI CUP 2012 på Youtube.

Jofr Jan. 2012