DHI CUP 2012 Onroad.

I 2011 havde ORCM og Kim Bendiksen meldt ud, at det var sidste gang DHI CUP ville blive sidste gang løbet vil blive kørt.

Heldigvis ombestemte ”holdet” sig og igen var Arena Fyn rammen om DHI Cuppen. Det var ikke en neddroslet version af løbet, der mødte kørere fredag morgen.

Som noget helt nyt skulle der også køres offroad i samme hal, faktisk lige ved siden af onroad banen. Det betød, at onroad banen var lidt mindre end de tidligere år. Selve layoutet lignede meget det fra sidste år.

Begge køregrupper skulle benytte samme køretår.

Fredag var det første gang, der i RC verden blev kørt onroad og offroad samtidig. Der blev trænet og senere om fredagen blev der kørt nogle ”mindre” finaler samtidig.

Der var stor tilfredshed blandt kørere for dette og jeg er overbevist om, at det ikke er sidste gang vi vil se store løb blive arrangeret på den måde. Ventetiden mellem hvert heat vekslede en del. Man skulle holde øjne med tidsplanen, idet de 4 klasser lå ind imellem hinanden afvikling mæssig.

Løbets blev afviklet af Christer Rasmussen, der gjorde et stort arbejde. Jeg kikkede ikke på klokken, men søndag eftermiddag var løbet vel ca. 10 min. efter tidsplanen.

Teknisk kontrol gjorde også et stort stykke arbejde. Bilerne skulle ind til teknisk kontrol før mødet. Volten på batterier blev målt, vægten og dækkene blev kontoleret. Der var ikke mange, der ”blev tilbage holdt”, til gengæld blev en del kørere fra taget deres bedste resultat, idet de ikke kom ud til deres påsætter ”job” efter de havde kørt deres heat.

Superhobby butikken ved DHI CUP 2012. Super hobby er sponsor på denne artikel.

I alt 170 kørere var til start de to klasser. I superstock skulle der køres med LRP 17,5 motor(en motor som mange havde problemer med på grund af varme og opsætning af speedo – den blev solgt for 400 kr. i hallen), og der var fri timing. Begge klasser mødte på LRP dæk.

Opbakningen til løbet af sponsorer og hobbyforhandlere var på det jævne. Morfars ved Kim Bendiksen, ///Super Hobby/// og RGP ved Ulrich Rasmussen var de eneste forhandlere i hallen. Du kan finde alle sponsorer på www.dhi-cup.dk

MODIFIED.

De to verdens stjerne fra Tyskland – Marc Rheinard og Roland Völker var klare favoritter. De bedste danskere med Steen Graversen var alle til start. Martin Lissau vandt sidste år superstock og var i år til start både i modified og superstock. Flere andre kørere var til start i begge klasser. Nogle med to forskellige biler andre med samme bil. Det vil sige de kørte modified med 17,5 turns motor. De skulle bare skifte dæk.

Patrick Hornum har været væk fra sporten i nogle år, men nu er han ved at være helt på toppen, så måske han kunne lave en top resultat.

Resten af danskere i klassen skulle nok affinde sig med placeringer nede i feltet. De 3 top danskere kørte alle med den russiske Awesomatix.

AWESOMATIX – ligner ikke de andre touringcars.

Under træningen var super navnene hurtige og kun Steen Graversen havde tider, der kunne bringe ham i A-finalen.

Teemu Leino har i flere år kørt for XRAY, men til dette løb kørte han en Hot bodies TX. Marc Fischer har skiftet sin Corally ud med en Serpent. I øvrigt samme mærke som Rasmus T. Callesen er skiftet til.

En interessant kører var Zdenko Kunäk, der kørte begge klasser. Han havde nogle gode tider og kunne køre sig A-finalen i begge klasser. En sand komet fra XRAY lejren.  Med de tider, der blev kørt i træningen stod det klart, at kampen om pole ville stå mellem Marc R, R. Völker og Alexander Hagberg. Han så ud til at finde sig rigtig godt til rette på banen. Du kan læse hans reportage fra løbet på XRAY´s hjemmeside.

Marc Rheinard i gang med sine støddæmpere.

I 1.runde var Roland hurtigst med Rheinard på 2.pladsen og Hagberg på 3.pladsen. Patrick Hornum blev bedste dansker med tiden 21 – 5.10.621. Rolands tid var 21 – 5.5.03.791. Martin Lissau kørte sig ind på 9.pladsen, mens Steen var ”lidt” nede. Han kom ind på 11.pladsen.

I 2.runde var Hagberg hurtigst med tiden 21 – 5.00.478. Han havde ændret setup og forbedrede sig med 7 sekunder i forhold til første runde. Marc kom igen ind på 2.pladsen. Han var 2/10 langsommere end Hagberg. Kunäk havde en fin runde og kom ind på 4.pladsen. Steen var bedste dansker på 9.pladsen. Hans tid var 21 – 5.08.119. Patrick havde samme tid i 2. runde, men denne gang gav den 11. hurtigste tid.

Rolands Yokomo touringcar.

I 3.runde var Patrick Hornum tilbage på sporet, og kørte 6.hurtigst tid hjem. En A-finalen plads var nu indenfor rækkevidde. Steen kørte igen en 9.plads hjem. Han skulle have en ”top” placering, hvis han ikke skulle ”ende” i B-finalen.

Steen har tilhørt Europa eliten i mange år, derfor er forventningerne også højde til ham. Martin Lissau udgik efter 4.min., så han skulle køre meget-meget stærkt i sidste rund, hvis han skulle i top 10.

I front var Marc Rheinard hurtigst. Det viser jævnbyrdigheden i toppen. Roland Völker på 2.pladsen. Zdenko Kunäk kom ind på 3.pladsen. Teemu kørte en 7.plads hjem, og havde nu to 7.pladsen, det lignede an A-finale til ham med Hotbodies bilen. Den unge talent fra Tyskland Christopher Krapp kom ind på 4.paldsen.

I sidste runde indledende satteHagberg turbo på. Han kørte 22 – 5.10.100 og tog dermed TQ. Marc var 1/10 langsommere og blev kun nr. 3 i runden. Völker var 17/100 langsommere end Hagberg og kom ind på 2.pladsen.  Patrick nåede 10 bedste tid – 21 – 5.01.792. Desværre kunne hverken Steen eller Martin køre et top resultat hjem i sidste runde. Begge kom i B-finalen. Steen nr. 13 og Lissau nr. 15 efter de 4 indledende.

To store personligheder i pitten. Mr. Drescher fra Assocaited og Marc Rheinard.

A-finalen:

1. SE Alexander Hagberg
2. DE Marc Rheinard
3. DE Ronald Völker
4. SK Zdenko Kunák
5. DE Christopher Krapp
6. DE Marc Fischer
7. DK Patrick Hornum
8. DE Yannic Prümper
9. FI Teemu Leino
10. SK Martin Hudy

 

Der var lagt op til nogle meget spændende finaler mellem top 3. Gennem hele kvalen havde de ligget meget tæt.

I første A-finale starter dramatikken i andet sving. Hagberg kommer godt af sted, men Marc og Völker kører sammen. Völker laver corner cut og kører direkte ind i Zdenko, der ryger ud i banden. Ikke nogen heldig aktion af en verdens mester.

Hagberg får et lille hul og Völker ligger på 2.pladsen.   Hullet bliver mindre og mindre omgang for omgang. Efter ca. 2 ½ min. har Roland for meget fart på i det store bløde sving før langsiden og han ryger på taget. Marc, der var lige efter ham overtager 2.pladsen. De sidste par min. bliver en lang kamp om første pladsen mellem Roland og Marc. I de dødende sekunder af finalen får Marc presset sig forbi Hagberg i svinget lige før målstregen. Men omgang efter er det Marc, der rammer tallerkenerne og Hagberg kan gå forbi til sejr. Kanon afslutning. Patrick kører et godt løb og slutter på 6.pladsen Hans hurtigste tid 14.081. Hagberg kørte 13.916

Hagberg´s TQ XARY touringcar.

I 2.finale kommer alle godt fra start. Hagberg har Marc helt oppe i baghjulet, Roland ligger et par meter tilbage. Zdenko følger godt med i det hårde tempo 2 meter efter Roland. Efter 1 ½ min har Hagberg et lille hul på et par meter og kan øge lidt de næste par omgange. Det kan være noget med dækmiddel at gøre, for efter 2 ½ min. er Marc tilbage i enden på Hagberg. Hans bil virker lidt løs i bagenden. I svinget før mål går det galt igen. Hagberg bliver ramt af Marc og Roland kan smutte fordi og overtage fronten. Marc kan ikke køre sig op til Roland, der vinder 2.finale. Hagberg slutter nede på 6.pladsen. Patrick har et par mindre fejl undervejs og sluttede på 9.pladsen. Roland kørte hurtigste tid 13. 857.

I sidste finale skulle der afgøres.

Igen Alexander hurtigst af sted og får et par meter forspring på første omgang. Men efter ca. 1 min. ligger de helt sammen. Men igen er der ”problemer” i sving 2 før målstregen. Marc rammer en tallerken og er i luften med for vognen. Han rammer Hagberg og igen kan Roland snyde dem og køre forbi. Hagberg er på 2.pladsen og Marc på 3.pladsen. Man giver ikke den forsvarende mester sådan er chance.  Med ca. 2 min tilbage laver Hagberg en fejl og ryger ud af banen. Marc kører i verdens klasse de sidste min. og kommer tættere og tættere. ”Slappede” Roland lidt af? Marc mangler 4/10 på målstregen og dermed er Roland vinder af DHI CUPPEN for 4.gang(2007-2010-2011-2012). Patrick sluttede på 9.pladsen. Samme placering får han sammenlagt.

Resultat modified.

 

Superstock.

Den største klasse med 86 deltagere. Der var flere udenlandske top kørere til start. Men sidste år viste Martin Lissau, hvordan de skulle besejres. Han stillede til start igen, og denne gang med en Awesomatix. Dette gjorde flere af de danskere kørere, der kunne måle sig med de udenlandske. Carsten Madsen og Morten Iversen har begge gennem de sidste sæsoner været med helt fremme både nationalt og internationalt. De kørte også med russer bilen. Der var dog flere danskere, der kunne overraske. Mike Gosvig, Søren Boy Holst, Nicolai Nielsen og Palle Hornum. Palle har tidligere været med helt fremme, også han kørte en AWESOMATIX.

Fa. Hovgaard gør klar i pitten. Frederik kørte med i flere klasser.

Der var to helt unge fyre Patrick Folman og Rasmus Nørgaard, som man helt sikkert også skulle holde øjne med.

Fra udlandet var det Zdenko Kunäk, Tony Streit, Steffen Leinburger, Daniel Horn og Henrik Heilsch, der ville være helt fremme i top 10.

I første runde var Martin Lissau godt kørende og kunne sætte den 4.hurtigste tid- 20 -5.08.551. Hurtigste mand var Kunäk med tiden 20 – 5.04.944. Morten Iversen lavede en top 10 placering, men ellers var det ikke flere danskere i top 10. Nicolai Nielsen kom ind på 11.pladsen.

I 2.runde var det Steffen Leinburger med sin HB, der var hurtigst. Lissau var 5.hurtigst, så det lignede et A-finale plads til ham. Carsten Madsen havde fået fart i bilen og kom ind på 9.pladsen.

Morten Iversen lavede igen en top 10 placering. Så det lignede også en A-finale plads til ham. Folman lå til en B-finale plads sammen med Mike Gosvig, der havde sat 6.hurtigste tid i 2.runde. Kunne han gøre det igen, ville A-finalen være indenfor rækkevidde. Peter Knudsen, der ikke har kørt 1/10 et stykke var ganske godt kørende og en B-finale plads lå han til. Rasmus Nørgård lå til C-finale.

I 3.runde var Steffen igen hurtigste mand med tiden 21 – 5.12.727. Henrik Heilsch kom ind på 2.pladsen. Martin Lissau kørte igen en 5.plads hjem, så nu var han sikker på A-finalen. Carsten ville med i A og kørte en 7.plads hjem. Iversen viste sin store klasse, den blev til en 4.plads samlet med tiden 20 -5.06.311.

Tid til hygge i pitten en mindre model skulle også lige klargøres til sønnen.

Folmann kørte en top 10 placering hjem. Kunne han slutte med en fantomtid og komme i det gode selskab?

I sidste runde satte Leinburger turbo på og vandt runden, og dermed havde han TQ. Carsten Madsen kørte det bedste han kunne, og kom ind på 3.pladsen i denne runde.

Leinburger´s Hotbodies TX i TQ.

Iversen kom ind på 6.pladsen og Martin Lissau kom ind på 9.pladsen. Peter Knudsen kørte en top 10 placering hjem og B-finalen var klar til ham sammen Folmann, der tog 7.pladsen hjem i sidste runde. Men han manglede 1 point til A-finalen. Så han havde TQ i B-finalen. Mike Gosvig blev sammenlagt nr. 12. Nicolai Nielsen og Steven M.Olsen nåede også med i B-finalen, gode resultater for deres vedkommende. Rasmus Nørgaard holdt i TQ i C-finalen. Lige efter ham kom Troels Troelsen.

Folmann fik noget af et gennembrud i 1/10 touringcar da han kunne vinde B-finalen. Han har jo vist af han gav styre en 1/5 LS bil.

Søren Boy Holst, Michael Skals, Søren Jeppesen og Tobias Hansen var også at finde i C-finalen.

A-finale.

1. DE Steffen Leinburger
2. SK Zdenko Kunák
3. DE Henrik Heitsch
4. DE Björn Christiansen
5. DE Tony Streit
6. DK Martin Lissau
7. DK Carsten Madsen
8. DK Morten Iversen
9. SE Michael Nilsson
10. DE Daniel Horn

5 tyske kørere i finalen og 3 danskere.

Fra start plads 6 kunne det ville meget svært for Martin Lissau at genvinde titlen. Men han gjorde, hvad han kunne i første A-finale. Leinburger satte sig selv ud af kampen, ved at sætte bilen af på første omgang. Dermed var banen fri for Zdenko Kunäk med sin XRAY. Ville han slå helt igennem internationalt med en sejr i DHI CUP?

Martin Lissau fik sig kørt godt op og i de dødende sekunder kunne han overhale Henrik Heitsch og tage 2.pladsen samlet. Carsten Madsen lå længe på 4.pladsen, men ruller rundt i sidste sving, og må se Leinburger køre forbi.

I 2.runde A-finale lavede Steffen ingen fejl og ”fløj” af sted. Derimod blev Zdenko kørt direkte af banen. Det var Heitsch, der sendte ham og sted ud over banden. Feltet så ikke meget til Leinburger, der malede derudaf. Zdenko fik sig kørt op på 4.pladsen. Danskere havde ikke ”held” med at komme frem i bussen. Carsten blev bedste dansker på 5.pladsen. Björn Christiansen sluttede på 3.pladsen.

Sidste A-finale skulle blive afgørende for hvem, der skulle løbe med titlen.

Alle biler kom godt af sted og hurtigt kunne Steffen slå et lille hul på et par meter ned til Zdenko. Omgangstider lå ca. ½ sekunder langsommere end i modified for de bedste. Så der var fart på i superstock. I slutfasen kom Zdenko tættere på og publikum blev vidner til en spændende afslutning. Carsten Madsen kørte sig på 4.paldsen og dermed blev han bedste dansker i A-finalen. Martin Lissau kunne ikke få tingene til at fungere efter den første finale.

Der var stort ingen forskel mellem de to biler det sidste min. På målstregen manglede Zdenko ”bare” 2/10 sekund. Men sådan er racing. Fine finaler, hvor der var dramatik og spænding hele vejen far start til slut.

Samlet sejr til Leinburger foran Zdenko Kunäk.

Resultat Supersock.

DHI Cup er genopstået. Mega succes med onroad og offroad under samme tag.

Perfekte forhold, perfekt afvikling. Nogle vil sikkert sige, at det er for dårligt at diskvalificere folk, der ikke komme ud til påsætter jobbet eller ”bare” er 10 sekunder for sent. Det står i regler, og der er ingen ”kære” mor eller far. Man skal være ude og på plads 30 sekunder før start. Ellers ryger tidsplanen, eller der mangler påsætter, der hvor du sætter bilen af.

Med 276 tilmeldte(flere kørte 2 eller flere klasser) er grænset sikkert også ved at være nået, hvis ventetiden ikke skal være for lang. OK – man kan køre samtidig. Det virkede OK. Måske man så skal have flere løbsledere og dommere. Jeg er sikkert på, at ORCM og Kim Bendiksen går i gang i foråret med at kikke på, hvordan DHI Cup2013 skal se ud.

Personligt kunne jeg tænke mig, at man lagde sig op af ETS/Europa hvad motor/speedo angår i Superstock. Jeg oplevede flere, der var i vildrede med opsætning af motor/speedo til løbet.

Vi får ikke flere hygge kørere ud på banen med  ”timing”. I USA er mange klasser gået til ”0”triming. Det skal være køreren og hans opsætning af bilen vil skal konkurrere på, ikke hvem, der er god på en PC og sætte en speedo op. De kan køre modified.

Men igen er DHI CUP tilbage på verdens kortet, og flere vil ”sikkert stjæle” ideen med offroad og onroad under samme tag ved siden af hinanden. Det så også ud til at offroad folkene fik øjnene op for onroad og modsat.

JOFR Jan. 2012.

Du kan se alle 6 finaler på Youtube.